blog

A megfelelő párna kiválasztása alváshoz

2021.08.04 09:52
A megfelelő párna kiválasztása alváshoz

Ahogy azt bizonyára sokan tudják, a pihentető alvás nagyon fontos az egészségünk szempontjából és ahhoz, hogy az alvás valóban nyugtató és pihentető legyen számunkra, a párna kiválasztása is fontos szempont.

Arról azonban vita folyik, hogy milyen is az ideális párna. Nos, ideális párna sajnos nem létezik, sőt, valójában nem is muszáj párnán aludnunk ahhoz, hogy megfelelően kipihenjük magunkat.

Ha viszont párna nélkül nem pihentető az alvás, fáj a nyakunk, a fejünk vagy a vállunk, illetve feszülnek az izmaink, akkor mindenképp érdemes kiválasztani egy olyan párnát, ami segít megszüntetni a panaszainkat, és az alvás újra egy kellemes, frissítő élménnyé válik mind testileg, mind szellemileg számunkra.

De milyen párnát válasszunk? Erre a kérdésre természetesen nincs egyértelmű válasz, hiszen mindenkinek más és más igényei vannak. Akinek például refluxa van, az néha szinte ülve kénytelen aludni, tehát számára a magasabb, vastagabb párnák az ideálisak, ám vannak, akik szinte párna nélkül szeretnek aludni, nekik a vékonyabb párnák mellett érdemes dönteniük.

A párnák ma már számos anyagból készülhetnek. Régebben a tollpárnák voltak a legelterjedtebbek, de van, aki erre is allergiás, így más megoldást kell választani. Szerencsére erre is van lehetőség, a gyapjúval töltött párnáktól a tönkölypelyva párnákig igen széles a választási lehetőség. Emellett az sem árt tudni, hogy a párnák nem örökre szólnak, így egy idő után ezek is cserére szorulnak.

Milyen szempontokat vegyünk figyelembe a párna kiválasztásához?

A párna legfontosabb szerepe, hogy a fejünket és a vállunkat alátámassza alvás közben. Erre azért van szükség, hogy laza, kényelmes testhelyzetbe kerüljünk, így az alvás is pihentetőbb lesz számunkra.

Mielőtt párnát választunk, gondoljuk végig, hogy általában milyen testhelyzetbe szeretünk aludni, és alvás közben mennyire feszülnek az izmaid. A háton alvóknak például kifejezetten javasolt a párna használata az alváshoz, azonban a hason alvók esetében már nem igazán szokták ajánlani, hogy párnán aludjanak. Az oldalt alvók esetében is javasolják a párnát, lehetőleg olyat, ami segít abban, hogy a fej ne lógjon és a gerinc egyenes legyen.

A döntésnél természetesen azt is érdemes végiggondolni, hogy van-e valamilyen allergiánk, mert ez befolyásolhatja a párna anyagának kiválasztását. A toll allergia rendkívül gyakori manapság, de sokszor a szivacs párna is okozhat valamilyen allergiát.

A különböző légúti megbetegedések, vagy a stressz okozta alvászavarokra is érdemes gondolni, mert ezek is befolyásolhatják, hogy mennyire tudunk pihentetően aludni az éjszaka folyamán, és a párna kiválasztásában is döntő szerephez juthat, ha mondjuk asztmánk, vagy bármilyen egyéb légúti megbetegedésünk van.

Mikor érdemes gyógynövényes párnát használni?

A gyógynövényes párnákat leginkább akkor szokták javasolni, ha valamilyen légúti megbetegedés nehezíti az éjszakai alvást, vagy nagyon stresszesek vagyunk, és ez gátol meg minket a nyugodt, éjszakai pihenésben. A gyógynövényes párnák általában pamut huzatba töltött tönköly párnák. Ez sokszor már önmagában is egészséges éjszakai alvást eredményez, de emellett különböző gyógynövényekkel is tölte vannak, mint a levendula, a citromfű, a kamilla, a borsmenta, a rózsaszirom vagy akár a körömvirág.

Ezek a gyógynövények nem csak friss és illatos párnát eredményeznek nekünk, hanem alvás közbe kifejtik a gyógyító hatásukat, és segítenek a légúti panaszok vagy a stressz csökkentésében, így alvás közben egyszerre tudunk gyógyulni is.